De ce este importantă igiena orală

Sunt peste 700 de bacterii la nivelul cavității bucale. Acestea pot afecta sănătatea orală (dinți și gingii), pot cauza apariția de carii, gingivită, paradontoză, tartru. În aceste condiții, o bună igienă orală presupune nu numai periatul dinților după fiecare masă, ci și folosirea apei dentare și a aței dentare, vizita periodică la stomatolog, alimentația echilibrată și sănătoasă.  

Cum să-ți păstrezi dinții sănătoși cât mai mult timp 

Igiena orală este importantă, dar la fel de important este și ce produse folosești. Dacă nu ești sigur că faci cele mai bune alegeri pentru tine solicită sfatul unui medic stomatolog din Timișoara (sau de oriunde). Acesta va ști să-ți dea cele mai bune trucuri pentru ca tu să știi cum să-ți menții dantura sănătoasă. 

Iată câteva sfaturi de care este bine să ții cont:

  • periajul dinților: se recomandă spălarea dinților după fiecare masă, obligatoriu înainte de culcare. Motivul este acela că resturile alimentare pot ajuta la înmulțirea bacteriilor mai repede, ceea ce poate cauza probleme ale dinților și gingiilor. Cu o periuță de dinți clasică periajul trebuie să se facă între 2-4 minute. În cazul în care folosești o periuță de dinți electrică, periajul durează 2 minute, pentru că acest tip de periuță are un număr ridicat de pulsații.
  • periajul corect al dinților: spălatul pe dinți trebuie să se realizeze corect, periajul trebuie să fie complet. Dinții trebuie periați nu foarte agresiv pentru a nu afecta gingia. Mișcarea corectă este de sus în jos pentru dinții din față și înainte înapoi pentru molari.  
  • schimbarea periuței de dinți: trebuie schimbată la fiecare 3 luni.
  • curățarea limbii: limba trebuie și ea curățată pentru că aici se acumulează bacterii și resturi alimentare care duc la mirosuri neplăcute. Mișcarea corectă este din spatele limbii către față, cu o presiune blândă. Nu uita să clătești gura din abundență cu apă. 
  • folosește ața dentară: ajută la îndepărtarea resturilor alimentare din spațiile interdentare. Se recomandă folosirea aței dentare o dată pe zi, înainte sau după periaj.
  • folosește apa de gură: aceasta curăță întreaga cavitate bucală și are rolul de a reduce bacteriile și de a preveni apariția plăcii dentare. Se recomandă apa dentară cu fluor.
  • folosește dușul bucal: are rolul de a curăța eficient spațiile interdentare. Dușul se umple cu apă sau apă de gură și se folosește după periajul dinților. Trebuie să direcționezi capul de curățare cu jetul de apă către spațiile interdentare. Se recomandă să-l folosești cu regularitate pentru a avea gingii sănătoase și pentru a elimina placa bacteriană.   
  • ai grijă la alimentație: adoptă o alimentație echilibrată și nu consuma foarte multe dulciuri. Dulciurile afectează smalțul dinților. În plus, resturile de produse de patiserie rămân în spațiile interdentare și este nevoie de o igienă zilnică. 
  • Evită băuturile carbogazoase: multe din ele conțin zahăr și acid.
  • Evită fumatul: tutunul duce la apariția petelor pe suprafața dinților. 

Nu uita!

Cele mai frecvente probleme orale sunt:

  • cariile;
  • parodontoza;
  • placa dentară;
  • tartrul;
  • gingivita;
  • eroziunea dentară.

Mergi la medic dacă observi unul dintre următoarele simptome:

  • gingii inflamate, sensibile sau care își schimbă culoarea;
  • sângerarea gingiilor în timpul periajului;
  • creșterea sensibilității la cald și rece;
  • desprinderea gingiilor de dinte;
  • dureri în timpul masticației;
  • apariția unui gust ciudat în gură sau respirație urât mirositoare care persistă;
  • dificultate la înghițire.

Important de reținut!

Pentru a preîntâmpina problemele asociate dinților:

  • spală-te în fiecare zi cel puțin dimineața și seara;
  • folosește o periuță electrică;
  • folosește tehnica de periaj corectă;
  • periază dinții suficient timp;
  • schimbă periodic periuța sau capul de periaj;
  • folosește apa de gură și dușul bucal;
  • mănîncă mai multe fructe și legume și mai puține dulciuri;
  • mergi la control stomatologic de două ori pe an.